Inschrijven KVK

Waarom, wanneer & wat kost het?

Inschrijven KVK? Been there, done that.

De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is de officiele start van je ZZP bedrijf. Toen ik me inschreef had ik een redelijk goed beeld van mijn bedrijf en wat ik er mee wilde bereiken.

Maar jij vraagt je misschien nog af: wanneer moet ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel? waarom eigenlijk? hoe werkt het en wat zijn de kosten?

Don’t worry, ZZPWISE has your back! Vanuit mijn eigen ervaring kan ik je antwoord geven op je vragen. En je krijgt nog een paar tips, zodat jij fouten kunt voorkomen die ik wel maakte…

Inhoudsopgave

Inschrijven KVK

De een begint opeens meer geld te verdienen met iets dat eerst vooral een hobby was. De ander kiest gewoon een bepaalde datum uit om te starten met een onderneming.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel zullen beiden doen. Wanneer precies? Dat vertellen we hieronder.

Wanneer inschrijven KVK

De vraag is dus, wanneer moet je je inschrijven bij de KVK? Het antwoord is op zich vrij simpel: als je ondernemer bent.

Maar dan stel je direct de volgende vraag, namelijk: wanneer ben je ondernemer? De Kamer van Koophandel hanteert drie criteria bij het beanwoorden van die vraag:

  1. je levert goederen of diensten,
  2. vraagt daarvoor een vergoeding
  3. en bent onderdeel van het economisch verkeer

Met het leveren van goederen of diensten word bedoeld dat je iets verkoopt. Je maakt bijvoorbeeld foto’s, in opdracht van een ander.

Daarvoor vraag je een vergoeding, die niet symbolisch is. Zoals bijvoorbeeld een fles wijn. Je rekent dus je kosten en je uurtarief.

Als je die foto’s niet alleen voor vrienden en familie maakt, maar ook voor anderen, dan neem je deel aan het economisch verkeer.

Voldoe je aan de drie criteria? Gefeliciteerd! Je bent ondernemer 🙂

Nu moet je je inschrijven bij de KVK.

Moet?

Ja, dat moet. De overheid stelt namelijk verplicht dat alle ondernemingen in Nederland zijn ingeschreven in het handelsregister van de KVK.

inschrijven KVK Amsterdam
ik heb me ingeschreven bij de KVK in Amsterdam

En ondanks dat hierboven dikgedrukt staat dat je je moet inschrijven, is het toch ook niet altijd zo zwart/wit. Er is een grijs gebied.

We gaan een paar voorbeelden eens van wat dichterbij bekijken en beginnen met affiliate marketing.

🔎 Affiliate Marketing inschrijven bij de KVK?

Een van de verdienmodellen die je voor je bedrijf kunt toepassen is affiliate marketing.

Simpel gezegd werkt affiliate marketing als volgt: je hebt een website waar je over een product van een ander schrijft. Als een bezoeker van jouw site dat product koopt, dan verdien jij geld. Omdat het bedrijf dat het product verkoopt blij is met de klant die jij hebt verzorgd, krijg jij een commissie.

Die commissie krijg je uitbetaald via een zogeheten affiliate netwerk. Zo’n netwerk is een bedrijf die producten en affiliate websites bij elkaar brengt. De truuk is dat je die commissie zowel als particulier persoon kunt ontvangen, maar ook als bedrijf.

Als je de commissie als bedrijf ontvangt, dan krijg je van het affiliate netwerk een factuur inclusief btw. Die kun je dan netjes in de administratie van je bedrijf inboeken. Als je de commissie particulier ontvangt, dan krijg je een kwitantie van het netwerk en krijg je je geld zonder btw gestort.

Kies je voor de tweede optie (particulier) dan is inschrijven bij de KVK niet nodig. Het mag wel, maar het is niet nodig. Vergeet niet dat je nog wel belasting moet betalen over je commissie.

Waarom inschrijven KVK

Maar, waarom zou je je inschrijven? Is dat niet lastig?

Nou, ja, het inschrijven bij de KVK is op zich wel een handeling. Maar daar krijg je ook wat voor terug.

Als je gaat deelnemen aan zakelijk verkeer en dus facturen gaat sturen en ontvangen, dan krijg je bijvoorbeeld te maken met de belastingdienst.

Om te beginnen met de BTW. Want op facturen moet je BTW rekenen en moet je je BTW nummer vermelden. Je raadt het misschien al, dat krijg je alleen van de belastingdienst als je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Als dat meer als een last dan een lust klinkt, dat klopt 😉

Gelukkig zijn er ook voordelen.

Als ondernemer heb je, afhankelijk van bepaalde voorwaarden, recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Door deze en gerelateerde aftrekposten hoef je als ondernemer tot een bedrag van ongeveer 30.000 Euro nettowinst (dat is je omzet min je kosten) vrijwel geen inkomstenbelasting af te dragen.

Inschrijven KVK kosten

Wat kost inschrijven bij de KVK? Want, ja, er zijn kosten verbonden aan het inschrijven bij de KVK. 50 Euro om precies te zijn. Dat is het slechte nieuws.

Het goeie nieuws: ook die kosten mag je aftrekken van je omzet, zodat je weer minder inkomstenbelasting betaalt.

Om je in te schrijven maak je een afspraak bij de Kamer van Koophandel. Maar die kun je alleen maken nadat je een online vragenlijst hebt ingevuld.

Om die vragenlijst goed in te kunnen vullen moet je al redelijk over een aantal dingen nagedacht hebben. Zo moet je in ieder geval (bij benadering) weten:

  • hoeveel klanten of opdrachtgevers je verwacht
  • hoeveel omzet en kosten je verwacht

En al heb je het misschien niet nodig bij de inschrijving, maar denk ook alvast na over:

  • product, prijs & markt
  • financiën & boekhouding
  • belasting

Om inzicht in deze zaken te krijgen is het verstandig om een ondernemingsplan te schrijven. Niet verplicht, maar wel verstandig.

Ik heb zelf niet een echt ondernemingsplan geschreven, omdat ik een redelijk beeld had van alles wat met mijn business te maken heeft. Wel heb ik goed nagedacht en alle belangrijke dingen op papier gezet.

Als je inschrijven bij de KVK overweegt maar nog niet zo ver bent in je voorbereiding, dan kan een ondernemingsplan je echt helpen.

Checklist inschrijven KVK

Je kunt je dus alleen op afspraak inschrijven bij de KVK. De link naar waar je een afspraak kunt maken vind je onderaan de tekst. Kort voor je afspraak krijg je van de Kamer van Koophandel een checklist, zodat je weet dat je alles hebt voor je inschrijving.

Voor een deel heb je de checklist ook al nodig om de online vragenlijst in te vullen.

Deze dingen moet je weten om de vragenlijst in te kunnen vullen:

  • je bedrijfs- of handelsnaam, een (gedetailleerde!) beschrijving van de bedrijfsactiviteiten, of je verkoopt aan particulieren of aan bedrijven, het adres van onderneming, gegevens van jou – de eigenaar en contactgegevens zoals telefoonnummer & website.

Deze volgende dingen staan op de KVK checklist:

  • neem een geldig legitimatiebewijs mee, neem je huurcontract (of andere relevante contracten) mee, tijdens de afspraak ontvang je een KVK-nummer, tijdens de afpsraak kun je een btw nummer aanvragen, neem een pinpas of creditcard mee om de inschrijfvergoeding (€50) te betalen, tijdens de afspraak kun je een bewijs van inschrijving (een KVK uittreksel) kopen (€15).

❕ Insider tips

Toen ik zelf m’n bedrijf ging inschrijven bij de KVK had ik alles op de vragenlijst en de checklist paraat. Maar achteraf had ik graag een paar dingen anders gedaan.

Maar elk nadeel heeft z’n voordeel: mijn lessen zijn nu tips voor jou!

Wat had ik dan willen veranderen? Drie dingen, daarom geef ik je drie tips:

1 – Denk na over hoe je betaalt

Aan het eind van je afspraak moet je je inschrijving nog even betalen. Niet leuk, maar het hoort er bij. Omdat je heel veel kosten, en zeker die van de KVK, mag aftrekken, betaal je minder belasting. Maar de belastingdienst vraagt wel van je dat je je administratie op orde hebt.

Tip 1 is dus: neem snel een rekening waar je al je zakelijke baten en kosten mee regelt. Er zijn rekeningen die je voor je KVK inschrijving kunt aanvragen, zoals bij N26, die ook nog eens gratis is. Vraag zo’n rekening zo snel mogelijk aan.

2- Gebruik een zakelijk nummer

Ondanks privacyregels komt het nog steeds voor dat je gebeld wordt na je inschrijving bij de KVK. Je staat immers met je gegevens in het openbare handelsregister. Andere bedrijven kunnen (en gaan!) je dus bellen, met allerlei aanbiedingen. Ik was daar niet van gediend en zeker niet als ze mijn prive mobiel belden. Op dat moment had ik namelijk nog niet een zakelijke mobiel.

Tip 2 is dan ook: neem tijdens je afspraak bij de KVK een telefoonnummer mee dat je exclusief zakelijk kunt gebruiken. Bijvoorbeeld een sim-only abonnement van Lebara.

3 – Denk eerst na over je website

In de online vragenlijst moet je je bedrijfs of handelsnaam invullen. Daar moet je dus in ieder geval over nadenken. Maar waar je direct daarna over moet nadenken is of die naam ook nog beschikbaar is voor je website.

Tip 3 is daarom: check of je bedrijfsnaam nog beschikbaar is als ‘.nl’. Er zijn tegenwoorden al bijna 6 miljoen .nl domeinnamen, dus als je er een gevonden hebt, registreer die dan ook direct, voor ‘ie weg is. Dat doe je bij een hostingprovider zoals Hostnet.

KVK inschrijven afspraak

Ten slotte: hier kun je een afspraak maken voor het inschrijven bij de KVK.

Als uitsmijter wil ik nog een video van de KVK met je delen, die in vogelvlucht stil staat bij het inschrijven van een nieuw bedrijf:

Check je ook onze gratis ZZP toolkit?.

accepteer je onze cookies? meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close